Ředitel AFO Matěj Dostálek: Z přírodních věd jsem míval čtyřky

Kateřina Čajanková

Autor: Kateřina Čajanková
Datum

Matěj Dostálek byl před rokem zvolen ředitelem právě probíhajícího festivalu Academia Film Olomouc (AFO). Na samotném AFO spolupracuje už od roku 2007, kde začínal jako redaktor festivalového deníku a autor textů do festivalového katalogu. Od roku 2013 působí na pozici vedoucího komunikace a zároveň je vedoucím industry sekce, což je specializovaný program pro odbornou veřejnost a hosty AFO. Public relations se ostatně věnuje i mimo festival, v posledních letech byl PR managerem Filozofické fakulty a podílel se mimo jiné také na vzniku nově otevřeného univerzitního obchodu UPoint.

Přestože AFO finišuje a nás čekají už jen pár posledních dní, není vůbec na škodu se dozvědět něco více ze zákulisí tohoto jubilejního ročníku. Část rozhovoru vyšla v posledním tištěném čísle Heleny a vy máte nyní jedinečnou možnost si jej přečíst v nezkrácené podobě.

IMG_6157

Na pozici ředitele AFO jste první rok a hned organizujete tak velkolepý jubilejní 50. ročník. Neděsilo vás to? Jaké to je nést takovou zodpovědnost?

Moje pozice se od vedoucího komunikace se zas o tolik nezměnila, spíše na mě dopadly další kompetence a důležité úkoly,. Jsem více exponovaný, moje tvář reprezentuje festival a jsem za něj zodpovědný. Nicméně AFO dobře znám, nespadl jsem do něj po hlavě, dalo by se říct, že jsem se na tu roli posledních sedm let připravoval.

Jaká je zkušenost ředitele festivalu?

Jelikož je festival v podstatě edukační platformou pro studenty Filozofické fakulty, štáb se přirozeně každoročně obměňuje, protože studenti přicházejí a odcházejí. A je skvělé, že to platí pro všechny – ředitelé AFO mají životnost také jen kolem tří let. Jsem přesvědčený, že právě díky tomu se festival tak dynamicky rozvíjí a přitom je zachována kontinuita. Mým cílem je v následujících dvou letech dát festivalu maximum a připravit ho pro další generaci.

Čím bude tento ročník výjimečný? Čeká diváky nějaké překvapení nebo změna? S novými lidmi přece přichází i nové nápady.

Největší změna je propojení AFO s Centrem popularizace Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého, které buduje interaktivní muzeum Pevnost poznání. Samozřejmě, významným milníkem je fakt, že se jedná o 50. ročník a o to je více na očích. Zásadní událostí je také příjezd Richarda Dawkinse, který patří mezi nejvýznamnější biology současnosti a je také nejvýraznější osobností v popularizaci vědy na světě. To, že se nám podařilo právě jeho dostat do Olomouce, považuju za největší úspěch letošního ročníku.  

Jak funguje týmová práce na AFO?

On je to vlastně takový pavouk. Já jsem tam někde nahoře spolu s vedoucím programu Jakubem Rálišem a vedoucím produkce Petrem Vlčkem. Myslím, že se za ty poslední roky podařilo na AFU docela dobře systematizovat práci se studenty a využíváme maximálně zkušeností a osvědčených postupů, jak to fungovalo v minulých letech. Řekl bych, že tenhle ten 50. ročník je takovým vyvrcholením posledních několika let, kdy jsme si to „všechno zkoušeli“ a teď všechny ty zkušenosti využíváme.

Jaký vztah máte k popularizaci vědy a k vědě obecně?

To je docela paradoxní, protože já jsem na gymplu míval z fyziky, chemie i matiky čtyřky. K popularizaci vědy jsem se dostal přes dvě oblasti: film a marketing. To, že nejsem vědec, mě staví do pozice, kdy dokážu dobře reflektovat, co ještě může průměrný divák či návštěvník, který není odborníkem, vstřebat, což vidím jako velkou výhodu.

Myslíte, že je třeba vědu lidem přiblížit, že je jim vzdálená?

Naše společnost stojí a padá s vědou a výzkumem a její budoucnost závisí na technologickém pokroku. Popularizace vědy je klíčová k tomu, aby lidé pochopili její důležitost a fakt, že se jich bezprostředně dotýká.

Nastal během tohoto roku okamžik, kdy jste si řekl, že to nezvládnete?

Asi v momentě, kdy jsem se stal vedoucím Centra popularizace Přírodovědecké fakulty a dostali jsme možnost budovat Pevnost poznání. Festival je týdenní záležitost, která se odehraje. Ale Pevnost je projekt, který musí běžet celý rok a je třeba nastavit provoz. Pochybnosti ale docela rychle zmizely. Bylo to v okamžiku, kdy jsme pochopili, že klíčem je maximální možné propojení Pevnosti poznání a Academia Film Olomouc.

Co je klíčem k úspěšnému vedení festivalu?

Nejen festival, všechny oblasti lidského konání, se skládají z detailů. Co nejvíce detailů musí být dotažených. Jinak člověk začne dělat kompromisy, řekne si: „Tohle není tak důležité, na to kašlem,“ a to se pak nastřádá a v celkovém kontextu je to strašně poznat.

Máte nějaký osobní cíl, týkající se AFA, kterého chcete dosáhnout?

Byl bych rád, kdyby se podařilo zajistit nějaké víceleté financování. Mimo finanční stabilizace a zmiňovaném propojení s celouniverzitními popularizačními aktivitami prostřednictvím Centra popularizace je to také stabilizace personální. Ačkoli jsem řekl, že je obměna štábu je festivalový trademark, je důležité vytipovat klíčové lidi, které si potřebujeme udržet.  

 

Jubilejní 50. ročník filmového festivalu AFO trvá ještě do neděle 19. dubna. Hlavní i doprovodný program a veškeré potřebné informace najdete na oficiálních webových stránkách afo.cz.


Štítky:

, , , ,